Az osztályjegyzetek kézírásával történő rögzítése javíthatja a tanulást – és esetleg többet is emlékezhet rá. Bár manapság gyakran szükség van a számítástechnikára, a toll vagy ceruza használata több agyterületet aktivál, mint a billentyűzet. Ezek egy új tanulmány eredményei.
Mivel a digitális eszközök elfoglalták a társadalmat, „a billentyűzettevékenységet gyakran ajánlják a korai kézírás helyettesítésére” – jegyzi meg egy új tanulmány. Az ötlet az, hogy a gépelés könnyebb lehet a kisgyermekek számára.
„Norvégia egyes iskolái teljesen digitálisvá váltak” – jegyzi meg Audrey van der Meer, az új tanulmány vezetője. Az emberi agy úgy fejlődött, hogy a lehető legtöbb módon kölcsönhatásba lépjen a világgal, jegyzi meg. Úgy véli, hogy „a kisgyermekeknek meg kell tanulniuk sikeresen kézzel írni, és ugyanakkor meg kell tanulniuk kezelni a billentyűzetet”.
Van der Meer neuropszichológus, valaki, aki az agyi aktivitást méri, hogy jobban megértse a tanulást és a viselkedést. A Norvég Tudományos és Technológiai Egyetemen dolgozik Trondheimben.
Toll vagy digitális ceruza használata több agyat foglal magában, mint billentyűzetet – mutatják új eredményei. Ennek oka, hogy az írás és a nyomtatás bonyolult mozgásokat tartalmaz, amelyek az agy több területét aktiválják. A megnövekedett agytevékenység „több„ horgot ”ad az agynak, hogy felragaszthassa emlékeit” – magyarázza.
Gondolkodjunk el rajta. Ugyanez a mozdulat szükséges az egyes betűk billentyűzeten történő beírásához. Ezzel szemben, amikor írunk, agyunknak gondolkodnia kell, és vissza kell szereznie emlékeit az egyes betűk alakjáról. A szemünkkel arra is figyelnünk kell, hogy milyen alakzatokat írunk. És irányítanunk kell a kezünket, hogy tollat vagy ceruzát nyomjunk a különböző betűk alakításához. Mindez az agy több területét használja és köti össze.
Útközben úgy tűnik, hogy ezek a folyamatok „megnyitják az agyat a tanuláshoz” – mondja Van der Meer. Tehát csak egy formátum – digitális – tanulása káros lehet, aggódik.
Van der Meer rámutat arra is, hogy a kézi jegyzetelés ösztönzi a „vizuális jegyzetelést”. Ahelyett, hogy vakon gépelne, a vizuális jegyzetelőnek el kell gondolkodnia azon, hogy mi a fontos leírása. Ezután a kulcsszavak „dobozokkal és nyilakkal összekapcsolhatók, és kis rajzokkal egészíthetők ki”.